Tuesday, January 27, 2009

Sama kah??

Cuti raya cina aku mengambil kesempatan untuk pulang ke kampung. Kali ini aku balik tidak perlu berebut tiket kerana ibu dan bapaku ingin berkunjung ke teratak kecilku. Boleh lah aku tumpang balik sekali nanti. Mereka datang ingin mengambilku dalam masa yang menjemput adikku yang berada di Tasik Chini untuk program latihan khidmat negara (PLKN).

Sebelum mereka tiba aku telah cuba untuk meninjau jalan yang mudah untuk ke sana. Ramai juga aku bertanya kepada teman-teman yang duduk di Pahang. Nak dijadikan cerita seawal pagi aku bersama ibu dan bapa keluar menuju ke sebuah tasik. Sampai di tasik itu tidak kelihatan manusia-manusia berkeliaran di tempat itu. Hanyalah dua tiga biji kereta berada di situ. Aku menjadi bingung dan sangsi. Ibu dan bapaku sudah mula merungut. Mungkinkah ini salahku. Aku segera menelefon rakanku.

Aku : Assalamualaikum. Samakah Tasik Bera dengan Tasik Chini?
Kawan : Tak sama.
Aku : Oh, ye ke?? Berapa lama dari Tasik Bera nak ke Tasik Chini?
Kawan : Dalam sejam lebih gak lah.
Aku : Oh, ok. (Dalam keadaan tiada rasa bersalah)
Emak : Ha, tulah, memang x sama Tasik Bera dan Tasik Chini.
Aku : ...... !!!!??? (Diam saja. Huhu...)

Akhirnya sampai juga di Tasik Chini ini. Perjalanan yang mengambil masa hampir 5 jam. Setibanya di sana adikku segera menyambut kerana hari ini adalah hari terbuka diwajibkan kepada penjaga untuk hadir mengambil anak jagaan mereka.

Pemandangan yang indah kawasan tasik ini.


*Pengajaran:-
- Pastikan tempat yang ingin ditujui benar-benar tempat yang betul.
- Jangan terlalu yakin.

4 comments:

DaN sAya FaNA said...

Gambo giler babi lawo !

kamyap said...

to DaN sAya FaNA:

terima kasih.... terima kasih....
Tapi mane satu yang lawo ni,
gambo ke??
giler babi ke??
giler ke???

heheh...

Puteriku Sayang said...

Hahaha...
padan muka, tu la lain kali berangan lagi..main redah je.

kamyap said...

to Puteriku Sayang:

mane ade berangan... mabuk je kot.. huhuhuu...